Rok temu odbyły się Mistrzostwa Makijażu Ekstrawaganckiego. Robiłem wtedy zdjęcia ze zwycięskim make upem autorstwa Karoliny Zientek. Sesja odbyła się jeszcze przed mistrzostwami; w tym roku, przed kolejną edycją konkursu, zrobiliśmy podobnie.
Tematem przewodnim tegorocznej rywalizacji był „Ogień i Woda”. Powstał pomysł, aby sesja odbyła się w jaskini solnej, która na zdjęciach sprawiałaby wrażenie wykutej z lodu. Niestety, nie znaleźliśmy takiej w okolicy, więc odwiedziliśmy to samo miejsce, co rok temu – Ogród Tropikalny w Nakle.
Długo nie mogliśmy ustalić wspólnego terminu – ja jeździłem po Polsce, wizażystka miała dużo klientów, a kiedy już oboje znaleźliśmy czas, to nasza modelka, Klaudia Danch, wyjechała do Italii. W końcu udało się – zdjęcia zrobiliśmy ostatniego wolnego dnia przed moim wyjazdem z Polski.
Jako ciekawostkę dodam, że jakiś czas po sesji pojawił się pewien problem. Co prawda Karolina ponownie wygrała mistrzostwa, jednak w zawodach nie mogła wziąć udziału modelka, która pozowała do zdjęć. Trzeba więc było znaleźć inną dziewczynę, a co za tym idzie, zmienić makijaż.
Sesja
Na sesję nie chciałem brać ciężkiego sprzętu – nie dość, że trudno się z nim przemieszczać, to jeszcze długo się go rozkłada. Zdecydowałem się na jedną lampę studyjną – Jinbei DPsIII 800 Ws (w kolejnych wpisach pojawi się jej dokładny opis). Dopełnienie stanowiły lampy reporterskie. Za główny modyfikator posłużył mi softbox Aurora Firefly XL 90 cm z gridem i odbłyśnikiem, który zamienia ten soft w beauty dish (więcej o tym we wpisie o Zombie). Można więc uznać, że świeciłem beauty dishem 90 cm, tyle że lekkim i wygodniejszym w transporcie.
Fryzurę wykonały już wcześniej dziewczyny w Le’Prestige, a makijaż Karolina zrobiła na miejscu – w ogrodzie tropikalnym.
Nikon D700 | Sigma 50mm 1,4 EX DG HSM | F/2,2 | 1/125 s | ISO 200
To najważniejsze zdjęcie z tej sesji. Miało zostać zrobione obiektywem 35 mm, ale po kilku testach zmieniłem go na 50 mm. Po pierwsze, miałem problemy ze złapaniem ostrości, po drugie, na 50 mm po prostu zdjęcia wychodziły lepsze. Czas ustawiłem na 1,125 s, żeby złapać dosłownie odrobinę światła zastanego. Potrzebowałem go do wydobycia detali z miejsc, do których światło lampy nie docierało.
Pierwszy plan oświetliłem Jinbeiem z Fireflyem, ale w tle były dwie czarne plamy, które trzeba było rozjaśnić. Mogłem to zrobić wpuszczając więcej światła zastanego, ale ta opcja nie wchodziła w grę. Klimat tworzyła główna lampa i więcej światła zastanego mogłoby go zepsuć. Pierwszym niedoświetlonym miejscem była jaskinia – światło z lampy błyskowej nie miało jak tam dotrzeć. Lampa reporterka włożona do reklamówki rozwiązała problem (reklamówki użyłem po to, żeby lampy nie zalała płynąca i kapiąca zewsząd woda). Drugie niedoświetlone miejsce to wodospad, który jednak z powodu tematu sesji – „Ogień i Woda” – lepiej, żeby był widoczny. Na niego zaświeciła druga lampa reporterska. Tyle, jeśli chodzi o setup. Nie było światła kontrowego, wypełniającego i innych „hair lightów”.
Kolejne ujęcia miały niemal to samo ustawienie lamp i powstały, bo „wypadałoby zrobić jeszcze jakieś fotki”:
Nikon D700 | Sigma 50mm 1,4 EX DG HSM | F/2,2 | 1/125 s | ISO 200
Nikon D700 | Sigma 50mm 1,4 EX DG HSM | F/2,2 | 1/125 s | ISO 200
Skoro to sesja make upu, to nie mogło obejść się bez zdjęcia beauty.
Nikon D700 | Nikkor 135mm 2D DC | F/10 | 1/160 | ISO 200
Jako tła użyliśmy sukienki, którą miała na sobie modelka (ją też wykonała Karolina Zientek, przerabiając suknię ślubną).
Ponownie świeciłem jedną lampą (centralnie) przez modyfikator Firefly XL 90 cm z odbłyśnikiem i użyłem też drugiej – reporterskiej z parasolką transparentną do wypełnienia cieni od spodu. Tło oświetlało to samo światło, które padało na modelkę. Stosując takie rozwiązanie, trzeba odsunąć fotografowaną osobę od tła na odpowiednią odległość, żeby cienie nie były widoczne przy samej głowie.
Ujęcie z większej odległości:
Nikon D700 | Nikkor 135mm 2D DC | F/10 | 1/160 | ISO 200
Backstage
Podsumowanie
Mam przy sobie sprzęt, którym realizowałem tę sesję, więc rozpiszę się o nim wkrótce, przy okazji innej sesji.
Lampa Jinbei DPsIII i modyfikator Firefly XL pochodzą ze sklepu Fripers.pl